czwartek, 14 czerwca 2012

Komunijne wspominki

Czas komunii minął. I ja zaliczyłam jedną w tym roku. Było pięknie i uroczyście.
A co zostało po mojej Pierwszej Komunii Świętej?. Gdzieś w zakamarkach mojej duszy pojawiły się radosne wspomnienia a w szafie przetrwały z takim pietyzmam przechowywane  pamiątki związane z tym uroczystym dniem.



Mój wianek. Był niepozorny ale wtedy dla mnie najpiękniejszy.
Kwiatki i listki były z płóciennego materiału.


Pierwsza Komunia Święta. Pierwsza długa, biała sukienka. Sukienkę uszyła moja mama. Była skromna.  Falbanki przy rękawach , tył zapinany na perłowe guziki oraz pasek zawiązywany z tyłu na kokardę to cała ozdoba sukienki.









 Ile ta sukienka potem przeżyła. Bieganie po zielonej trawie w słoneczny dzień i zabawa na podwórku  do wieczora z innymi "komunijnymi" dziećmi. Musiało to wyglądać przedziwnie. Szczególnie zabawa na trzepaku. Jakby białe anioły obsiadły trzepak.
Miło było wrócić wspomnieniami do tych dni sprzed ponad 30 lat.
   W szufladzie mało używanych rzeczy zachowały się pamiątki komunijne od gości. Jakież one ubogie w porównaniu z tymi jakie można kupić dzisiaj ale wtedy cieszyły oczy a i teraz patrze na nie z sentymentem.




Co zostało z tamtych dni? Wianek pokryła patyna czasu, sukienka poszarzała jak całe moje życie. Zegarek-prezent komunijny dawno przestał chodzić. Tylko album z białymi okładkami ciągle mi służy chociaż zdjęcia w nim wyblakłe jak chwile z mojego życia.


Pierwsza Komunia Święta. Została tylko a może aż ... komunia święta.

3 komentarze:

  1. Ale zazdroszczę Ci tych wszystkich pamiątek!
    Ja mam tylko jedno jedyne zdjęcie...
    A ja to chyba widzę podwójnie czy to po prostu masz siostrę bliźniaczkę. No i która to Ty! ;)
    Pozdrawiam serdecznie i dzięki za odwiedziny na moim blogu!

    OdpowiedzUsuń
  2. No niestety nie ma ani swojego wianka, ani mojej sukienki, ale mam zdjęcia i kartki - to tez dla m,nie cenne pamiątki :))

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też mam takie pamiątki komunijne, chociaż w tym roku minęło 60 lat.

    OdpowiedzUsuń